„And I would find my self and not an image.
That is our modern hope” […]
Așa spera W.B.Yeats în 1918 (“Per Amica Silentiae Lunae”). Aproape un secol mai târziu, obiectul acestor speranțe pare mai îndepărtat ca oricând.
Trăim în lumea lui Baudrillard, în care imaginea e mai presus de original, în care omul nu există dacă nu este hiper-real, dacă nu se ridică deasupra, precum românii care au talent în show-uri TV. “Simulacres et simulations”(1981) începe cu un pseudo-citat: “Simulacrul nu este ceva ce ascunde adevărul; este adevărul care ascunde faptul că nu există”. Nu știu dacă acest citat, el însuși un simulacru (Baudrillard, după ce îl inventează, îl atribuie Ecleziastului) are valoare de adevăr, ceea ce știu este că el e una dintre marile angoase ale omului contemporan. Frica de non-existență e mult mai vastă decât frica de moarte. Moartea se va manifesta într-un singur moment al vieții noastre, pe când incertitudinea propriei noastre identități rezidă în toate momentele vieții. Probabil mai mult ca oricând în istorie, ne ajutăm de măști ca să simulăm o identitate. Nu mai e alegerea noastră, trebuie să o facem. Dintotdeauna omul a jucat roluri, dar astăzi ne chinuie diferența dintre rolul nostru și ceea ce suntem, dacă suntem ceva. La serviciu, trebuie să fim încrezători, trebuie să avem o bună stimă de sine, ca să ne convingem șefii că suntem valoroși. În general, trebuie să avem o gândire pozitivă, ca să ne exorcizăm angoasele. Pariul lui Pascal se aplică acum nu doar credinței în viața postumă, ci și credinței în viața actuala, în noi înșine. Așa că ne prefacem cu sârg că credem în noi, dorindu-ne ca la un moment dat să credem în propria prefăcătorie. Lucru care nu se întâmplă niciodată: până la capăt, undeva, mai în adânc sau mai la suprafață, mustește teama că suma noastră este zero și că cineva (eventual noi înșine), cândva, își va da seama și ne va demasca.
Nici măcar pe realitatea solidă a propriilor noastre corpuri nu mai putem conta. Nu contează care este starea de sănătate reală, la câteva clickuri distanță, pe internet, ne așteaptă realitatea paralelă în care o boală nenumită și incurabilă ne macină pe dinăuntru. Între noi și corp se interpune intelectul, dar intelectul nu e făcut să administreze corpul. Când toate semnalele corpului sunt inconștiente, intelectul, ținut în întuneric, devine suspicios. Nimic nu e mai rău decât această obscuritate somatică, atât de aproape de angoasa non-existenței, non-identității, și atunci inventăm scenarii de boală, pentru că măcar ele au un sens, fie el și rău-prevestitor.
Ne mai rămâne nostalgia vremurilor mai simple, a Crăciunul copilăriei. Nostalgia falsifică și ea, dar asta contează mai puțin atâta timp cât ne oferă reperul unei Ere de Aur, al unui paradis pe care credem că l-am avut cândva. Sau pe care îl așteptăm.
În teoria postmodernismului, a fost inventat un concept numit meta-poveste (méta-récit). Meta-povestea este explicația supremă, schema în care toate lucrurile se potrivesc perfect, secretul cunoașterii și al fericirii. De-a lungul timpului, meta-poveștile au fost mereu prezente în viețile oamenilor. Fie sunt rânduieli moștenite, fie ne-au fost impuse. Toate ideologiile sunt meta-povești, și de aceea, toate ideologiile sunt false. Pentru că meta-poveștile au această caracteristică: toate eșuează în pretenția lor la universalitate. Ca orice scheme ideale, pot fi utile în anumite timpuri și locuri, dar nu în toate timpurile și locurile. (De pildă, dezbaterile acerbe pe marginea DSM V ar fi mai moderate dacă am accepta că DSM V nu este o meta-poveste.)
Uneori, mă gândesc că și identitatea după care tânjim atât e doar o altă meta-poveste. Reflecția ei reală se schimbă, în funcție de timp și spațiu, se schimbă, fluctuează, dar asta nu înseamnă că suntem impostori. Din contră, înseamnă că suntem reali, că existăm. Nu înseamnă nici că ar trebui să nu ne mai străduim să aflăm cine suntem. Pentru că însăși această strădanie ne definește. Dar dacă acceptăm că răspunsul nu e niciodată definitiv, că omul învelește lumea în straturi de imagini și că între ele nu există una singură “mai reală” decât celelalte, că imaginile însăși fac parte din lume, ar trebui măcar să mai scăpăm de angoase.
Motto-ul lui Baudrillard, în această lumină, nu e neapărat pesimist. Dacă “simulacrul” este ceea ce omul face, iar “adevărul” este ceea există independent de om, el nu ne spune decât că omul își clădește singur lumea. Nu-mi pot imagina o meta-poveste mai liniștitoare.
Sărbători Fericite, dragi cititori!
Sarbatori fericite!
Are şi această concluzie încărcătura ei angoasantă.
Buna ziua, domnule doctor! sau Salut Vlad!
Cred ca ne-am cunoscut candva prin studentie si te citesc cu placere de ceva vreme.
Trecand peste introduceri, crezi ca mi-ai putea recomanda o carte (sau mai multe) despre cunoasterea de sine? Ma refer la carti pentru profani ca mine si nu neaparat la filosofi, pentru ca mie, poate mai mult om al cifrelor decat al vorbelor mestesugite, imi e desul de greu sa pricep intelesurile ascunse la care se mediteaza o viata intreaga. Multumesc.
🙂 Copilaria este etapa in care mintea nu stie tot, si atunci inca exista misterul, lipsa de cunoastere, a rusinii, fricii, vinei, etc care apar dupa . Mi se pare ca din acest motiv pare cea mai fericita perioada.. dar perioada in care toate aceste emotii sunt identificate si drumul catre – de unde apar, cine sunt eu, sunt doar efectele unei vieti pe jumatate fericite. O minte care nu sufera nu se intreaba. O minte care sufera, se intreaba. (ca sa scape de ceva necomfortabil…)
Ps distinctia minte- inima pentru ratiune/ganduri – liniste.
Anthony De Mello va va oferii niste raspunsuri…
Multzam!
gramatica de clasa a cincea iti va oferii si tie alte raspunsuri.
Vlad N.: toate cartile bune 🙂
Buna ziua domnule doctor. De ani buni incerc sa dau de o anumita persoana si in ciuda eforturilor mele nu reusesc. Va rog din suflet daca puteti si daca vreti bineinteles, poate imi transmiteti un numar de telefon sau o adresa de maill sau o adresa u vreunui cabinet privat sau de stat a doamnei doctor Lavinia Pintea Tatomir. Am aflat ca lucreaza la spit de urgenta din Craiova. Poate informatia nu este reala sau poate nu mai este de actualitate. Eu am incercat si prin intermediul secretariatului dar nu am primit nici un raspuns. Nu pot veni la Craiova sa caut acul in carul cu fin din anumite considerente : nu cunosc orasul si pe nimeni in oras, sunt cam in virsta si cam bolnava, abia ma deplasez pe linga casa. Locuiesc in Bucuresti si sunt pensionara. Nu sunt bolnava psihic dar am alte afectiuni pentru care as dori sa ma vada doamna Lavinia. S-ar putea sa-mi fie de folos o consultatie. In speranta unui raspuns favorabil va multumesc anticipat. Cu respect, Elena Neamtu.
Din păcate, mai mult decât să public mesajul dumneavoastră nu prea am ce să fac. Succes!