Știu că sunt urmărit. Nimeni nu mă crede, nici oamenii care îmi erau cei mai dragi, nici mama, nici tata, nimeni. Dar ăsta e adevărul incontestabil.
Cine vă urmărește?
Nu sunt sigur. Ar putea fi o organizație secretă, una mare, căci are multe resurse. Numai oamenii angajați de ei, sunt peste tot, sunt atât de mulți, pe stradă, în jurul meu.
Și ce vă face să credeți că sunteți urmărit?
Văd privirile oamenilor. Știu sigur că mă urmăresc, se vede după cum se uită la mine, după cum se țin după mine. Și uneori aud microfonii în jurul meu, sunete venind din pereți, de sub pat, chiar și din interiorul meu, cumva.
Sună groaznic, nu sunteți speriat?
Desigur că sunt. Dar nu vreau ajutorul tău. Nu sunt nebun. N-ai fi speriat în locul meu?
Desigur că aș fi. Și dacă sperietura asta mi-ar domina toată viața, aș face ceva să scap de ea.
Nu mă păcălești, doctore. Dacă accept „ajutorul” tău, toată lumea din jur ar crede că sunt nebun, că nimic din ce simt nu există. Oricum nu sunt crezut, dar așa mi-aș bate un cui singur în coșciug. Nici poliția nu ar mai vrea să ajute un nebun. Și sigur nu mă crezi nici tu, doctore.
Sigur că te cred. Nu văd de ce ar inventa cineva așa ceva. Cred că suferi foarte mult. Cred că e groaznic.
Voiam să spun că nu crezi că toate astea sunt reale, că sunt urmărit. Dar sunt reale. Sunt cele mai reale lucruri care mi s-au întâmplat vreodată.
Lucrurile rele au adesea o textură „mai reală” decât alea bune. Dar da, nu cred că sunteți cu adevărat urmărit. Sau, mai bine zis, nu asta mă îngrijorează.
Și atunci ce crezi că se întâmplă cu mine?
Cred că ceva v-a rănit îndeajuns de adânc încât să strice mecanismul foarte complex și subtil cu care ne dăm seama ce e „real” și ce nu. Majoritatea oamenilor iau drept garantat faptul că știu ce e înăuntru și ce e în afară, ce e gând și ce e vocea altuia. Dar nu e deloc simplu, e o funcție la fel de complicată precum funcția inimii sau a pancreascului, și se poate și ea strica. Dar și trata.
Dar ce e realitatea, doctore? Cine stabilește ce e real și ce nu? Mă refer în lume, în societate, nu la nivel de individ. Ce te face să crezi că realitatea asta în care oamenii cred orbește e mai solidă decât realitatea mea?
Nimic, în afară de bunul simț. Sau simțul comun, cum se cheamă în alte limbi. Și, la modul filosofic, aveți dreptate: nu știu de ce am considera că un om e mai real decât un personaj de carte. Un personaj poate avea un mult mai mare impact asupra lumii decât un simplu om. Imaginația nu e ireală. Iar realitatea nu e solidă, ci e, în bună măsură, un artefact al oamenilor, o construcție la care toți contribuim, câte puțin.
Și atunci de ce aș fi eu nebun?
Nu am spus că ați fi nebun. „Nebun” nu înseamnă nimic, e un non-sens. Am zis că toți lucrăm la realitate, fiecare cu instrumentele lui, iar instrumentele dumneavoastră s-au defectat. Putem încerca să le reparăm.
Știi, doctore? Ce spui tu are sens. Dar în același timp simt că e fals, e doar o poveste, o ficțiune. Simt că ce-mi spui tu e o minciună, și ce simt eu e adevărul gol-goluț și de neevitat.
Nu puteți controla asta, oricât de mult v-ar ruga sau v-ar porunci cei din jur.
Da, pentru că nu e de la mine! Pentru că e real, pentru că sunt urmărit, pentru că oamenii de pe stradă mă privesc și știu totul! Nu pot controla alți oameni!
Nici eu, și nici nu vreau, deși cei din jur adesea vor exact asta de la mine, de la un psihiatru. Dar, vedeți dumneavoastră, mulți oameni trăiesc cu iluzia că se pot controla, în totalitate, și pe ei înșiși. Că sunt „căpitanii propriilor corăbii”. Ce trăiți dumneavoastră acum nu e doar spulberarea iluziei ăsteia, ci e ceea ce se întâmplă când nu mai avem nici măcar titlul de proprietate asupra propriilor trăiri.
Dar eu am controlul asupra mea! Eu chiar sunt căpitanul prorpriului suflet!
Asta, stimate domn, e o iluzie, zise psihiatrul posomorât.
Notă: textul de mai sus e fictiv, dar e inspirat de sutele de discuții pe are psihiatrul le are cu oameni care trec printr-un episod psihotic (de diverse cauze). Minus divagațiile sapiențiale.
Sa stii ca si eu cred ca suntem capitanii propriilor suflete, sau cel putin ca primim puterea asta, doar ca avem nevoie sa fim informati despre ea si despre cum sa o pastram… Tu nu crezi?
Nu suntem, in schimb, capitanii propriilor minti… Si aici primim putere sa ni le gestionam si avem nevoie sa fim informati, si poate lucrurile pe care le avem de facut, anume o igiena mentala si o asumare si gestionare a propriilor trairi (emotii), sunt mai la indemana decat ce avem de facut pentru a ne administra propriul suflet.
Si totusi, sufletul ramane ceva suficient de intangibil, de inaccesibil – pana si emotiile ajung aproape palpabile prin manifestarile lor – dar propriul suflet, care in mod paradoxal, ne este chiar noua insine inaccesibil, tocmai prin caracterul lui transcendent si atat de intim, ramane efectiv al nostru si doar al nostru… Lucruri si oameni pot intra in el, dar nimeni nu ni-l poate lua. Emotiile ne pot disparea, mintile ne pot pleca, dar sufletul ramane cu noi pana la ultima suflare si unii presimt ca si in vesnicie. Cineva spunea ca si omul cel mai bolnav psihic pastreaza o farama de libertate. Eu cred – sau pot sa spun ca presimt – asta. Si locul acesti libertati ramane dincolo de emotii si de psihic… Ramane undeva, probabil in suflet – acea ”suflare de viata” pe care a suflat-o Dumnezeu asupra primului om.
Eu zic ca omul ramane ”capitanul” propriului suflet – poate e mai plauzibil sa spunem ca nu de unul singur, ca in conlucrare cu Dumnezeu – dar un ”capitan”, un om cu o farama de libertate, chiar daca intraductibila noua, ramane… Tu nu crezi asta?
Scriai undeva ca ”poate de asta exista Dumnezeu, ca sa il cunoasca pe om”. Si sa ii cunoasca si sa ii onoreze libertatea, continuu eu pentru mine. Sa ii recunoasca dreptul de ”capitan” asupra propriului suflet – chiar si cand ”ii ia Dumnezeu mintile” si depresia emotiile…
Nu se poate comenta la articolul cu arborele magic din Insula interzisa din Herastrau dar vreau si eu.
M-as duce sa-l venerez, sa-i dau sacrificii, bani orice numai sa-mi rezolve problemele cu caputul.